tisdag 25 februari 2014

Dag 1 - Förarbete

Idag har arbetet med byggkonstruktionsuppgiften introducerats. Gruppen har kommit överens om
att träffas imorgon onsdag och börja brainstorma.


Vad ska vi göra och varför?:

  1. Vad ska vi göra? Vi ska göra en rörlig konstruktion som har minst två ingångar och två utgångar. Rörelserna ska styras för hand. Arbetet ska följa teknikutvecklingens olika faser som beskrivs i Teknikdidaktik (Bjurulf 2011 s.38). Konstruktionen görs i grupp och dokumentationen görs individuellt.
  2. Hur ska vi göra det? Vi brainstormar tillsammans för att komma fram till en gemensam idé. Därefter börjar vi skissa och bygger sedan en prototyp. Efter utvärdering av prototypen görs eventuella justeringar innan vi bygger den slutgiltiga konstruktionen. Arbetet dokumenteras kontinuerligt och redovisas genom vald redovisningsform (en blogg för min del).
  3. Varför ska vi göra det? Vi ska göra det för att examineras mot ett lärandemål i kursen Naturorientering, teknik och lärande för grundlärare i F-3 . Genom att bygga en konstruktion får vi praktisk erfarenhet som kan vara användbart i vårt framtida yrke.


Mina första idéer:

© karibien.typepad.com 
Klassisk sprattelgubbe 
Fördel: Enkel att bygga
Nackdel: För enkel konstruktion? Bara en ingång, om vi gör denna konstruktion.










© http://home.swipnet.se/~w-40461/Innehall.html

Konstruktion innehållande länk och led 
Fördel: Ger möjlighet att göra en konstruktion där rörelserna går åt samma eller olika håll. Jag har aldrig byggt en sådan konstruktion och kan därför lära mig något nytt.
Nackdel: Hittar ingen, än så länge.





© http://se.dreamstime.com/

Konstruktion innehållande kugghjul eller remskivor
Fördel: Konstruktionen erbjuder bland annat roterande rörelser. 
Vi är bekanta med mekanismen.
Nackdel: Vi lär oss inte något helt nytt eftersom vi redan använt oss av denna teknik i föregående uppgift.






Jag får se vad morgondagen erbjuder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar